Nieuwe huurder, welkom en tips!

Gefeliciteerd met uw nieuwe woning! U heeft kort geleden uw huurovereenkomst getekend en bent daarmee huurder van een woning van Dunavie. Onderstaand een handige lijst van belangrijke dingen om te regelen bij uw verhuizing.

  • 1

    Inschrijven bij de gemeente

    Schrijf uzelf en uw huisgenoten/kinderen binnen vijf werkdagen na uw verhuizing in bij de gemeente op het nieuwe woonadres. U heeft daarvoor (een kopie van) uw huurovereenkomst en een legitimatiebewijs nodig. U kunt dit online ook via uw DigiD doen. 

  • 2

    Heb ik recht op huurtoeslag?

    Huurtoeslag is een bijdrage van de overheid in de huurkosten voor huurders. Dunavie kan niet aangeven of u hiervoor in aanmerking komt. U kunt huurtoeslag aanvragen bij de Belastingdienst waar u ook een proefberekening kunt maken. 

    De voorwaarden voor huurtoeslag leest u op de website van de belastingdienst.

    Uw huurtoeslag is gebaseerd op uw rekenhuur, ook wel subsidiabele huur genoemd. Dit is de netto huur van uw woning, plus een gedeelte van de servicekosten.
    De volgende servicekosten worden tot maximaal € 12,- meegeteld in de rekenhuur:
    • schoonmaakkosten voor gemeenschappelijke ruimten
    • energiekosten voor gemeenschappelijke ruimten en lift

    Via onderstaande button kunt u uw huurprijs met servicekosten opvragen. Deze gegevens heeft u nodig voor de aanvraag of wijziging bij de Belastingsdienst.

  • 3

    Aanmelden gas, elektra en water 

    Op het moment dat u als huurder de sleutels krijgt van uw nieuwe woning, is er water, elektra en gas. Het is wel belangrijk om op de eerste huurdag de meterstanden te noteren van het gas, water en elektra. U bent zelf vrij om een energiemaatschappij te kiezen die u wilt. Bij uw energiemaatschappij meldt u uw meterstanden van het gas en elektra. Indien het waterverbruik geen onderdeel is van uw contract meldt u de waterstand u aan bij Dunea.

  • 4

    Reparaties en werkzaamheden

    Bij de opleverinspectie hebben we samen met u een technische controle van de woning gedaan. Kwamen daar nog werkzaamheden of reparaties aan het licht, dan zorgen we er voor dat deze zo spoedig mogelijk worden gedaan.

    Schoon, heel en veilig

    Dunavie voert alleen werkzaamheden uit die er voor dienen de woning volgens onze richtlijn ‘schoon, heel en veilig’ op te leveren. Andere werkzaamheden, zoals het opknappen en woonklaar maken van de woning, zijn uw eigen verantwoordelijkheid en ook voor uw rekening.

    Reparatieverzoek

    Heeft u een technische vraag of reparatieverzoek? U kunt uw reparatieverzoek de eerste 14 dagen na oplevering mailen naar uw verhuurmakelaar. Na deze periode kunt u uw reparatieverzoek via onze website indienen.

    Klussen in de woning

    U wilt uw woning aanpassen naar uw eigen smaak. Hiermee creëert u uw prettig thuis. Tip: lees eerst de voorwaarden voor het klussen in de woning.

  • 5

     Tv-, internet- en telefoonaansluiting

    Een aansluiting voor kabeltelevisie, telefoon en internet regelt u zelf bij de aanbieders van uw keuze. 

  • 6

    Verzekeringen

    Wij adviseren u om een inboedelverzekering af te sluiten. U bent dan in ieder geval verzekerd tegen brand, waterschade en diefstal.

  • 7

    www.hureninhollandrijnland.nl

    Zodra u een huurovereenkomst voor een sociale huurwoning heeft afgesloten, vervalt uw inschrijving bij www.hureninhollandrijnland.nl. Wilt u in de toekomst weer op zoek gaan naar een andere sociale huurwoning dan kunt u zich opnieuw inschrijven bij www.hureninhollandrijnland.nl.

 
Annuleren

Waarmee kunnen wij je helpen?

Begin hier met zoeken!

Geen resultaten gevonden