Nieuwe huurder, welkom en tips!

Gefeliciteerd met uw nieuwe woning! U heeft kort geleden uw huurovereenkomst getekend en bent daarmee huurder van een woning van Dunavie. Onderstaand een handige lijst van belangrijke zaken om te regelen bij uw verhuizing.

  • 1

    Inschrijven bij de gemeente

    Binnen vijf werkdagen na uw verhuizing moet u uzelf en uw huisgenoten/kinderen inschrijven op uw nieuwe woonadres. U heeft daarvoor (een kopie van) uw huurovereenkomst en een legitimatiebewijs nodig. U kunt dit online ook via uw DigiD doen. 

  • 2

    Heb ik recht op huurtoeslag?

    Huurtoeslag is een overheidsbijdrage in de huurkosten voor huurders van zelfstandige sociale huurwoningen. Dunavie kan niet aangeven of u hiervoor in aanmerking komt. U kunt huurtoeslag aanvragen bij de Belastingdienst. U kunt ook een proefberekening maken op de website van de belastingdienst. 

    De voorwaarden voor huurtoeslag leest u op de website van de belastingdienst.

    Uw huurtoeslag is gebaseerd op uw rekenhuur, ook wel toeslaghuur of subsidiabele huur genoemd. Dit is de netto huur van uw woning, plus een gedeelte van de servicekosten.
    De volgende servicekosten worden tot maximaal € 12,- meegeteld in de rekenhuur:
    • schoonmaakkosten voor gemeenschappelijke ruimten
    • energiekosten voor gemeenschappelijke ruimten en lift
    • huismeesterkosten

    Via onderstaande button kunt u uw huurprijs met servicekosten opvragen. Deze gegevens heeft u nodig voor de aanvraag of wijziging bij de Belastingsdienst.

  • 3

    Aanvragen gas en elektra

    U bent zelf verantwoordelijk voor het aanmelden voor uw gas- en elektralevering en het doorgeven van de begin- of eindstanden van de elektriciteit- en gasmeters.

  • 4

    Reparaties en werkzaamheden

    Bij de opleverinspectie hebben we samen met u een technische controle van de woning gedaan. Kwamen daar nog werkzaamheden of reparaties aan het licht, dan zorgen we er voor dat deze zo spoedig mogelijk worden gedaan.

    Schoon, heel en veilig

    Dunavie voert alleen werkzaamheden uit die er voor dienen de woning volgens onze richtlijn ‘schoon, heel en veilig’ op te leveren. Andere werkzaamheden, zoals het opknappen en woonklaar maken van de woning, zijn uw eigen verantwoordelijkheid en ook voor uw rekening.

    Technische vraag of melding

    Heeft u een technische vraag of melding? U kunt uw technische vraag melden als reparatie.

  • 5

    Energie, water, tv, internet

    Een aansluiting kabeltelevisie, telefoon en internet regelt u zelf bij de aanbieders van uw keuze.

    Voor u in uw huurwoning gaat wonen moet u een aantal dingen controleren en regelen, zoals de energie-index, gas, water en elektra, internet, TV en telefoon. 

  • 6

    Verzekeringen

    Wij adviseren u om een inboedelverzekering af te sluiten. U bent dan in ieder geval verzekerd tegen brand, waterschade en diefstal.

  • 7

    WoningNet

    Zodra u een huurovereenkomst voor een sociale huurwoning heeft afgesloten, vervalt uw inschrijving bij WoningNet. Wilt u in de toekomst weer op zoek gaan naar een andere sociale huurwoning dan kunt u zich opnieuw inschrijven bij WoningNet.

 
Annuleren

Waarmee kunnen wij je helpen?

Begin hier met zoeken!

Geen resultaten gevonden