Iedere maand zit in uw huurbetaling een voorschot op de servicekosten. Wij betalen voor u de kosten van de leveranciers, bijvoorbeeld het elektraverbruik van de algemene ruimten. Wanneer alle kosten over een kalenderjaar bekend zijn, maken wij de afrekening voor u. Hierbij verrekenen wij de door u betaalde voorschotten met de kosten van de leverancier.
Onder deze kosten vallen:
- Algemene elektra
- Schoonmaak van algemene ruimten
- Glasbewassing van algemene ruimten
- Tuinonderhoud
- Watergebruik (in sommige complexen)
Bij een collectieve verwarmingsinstallatie betaalt u een voorschot stookkosten (en warm water) aan Dunavie. Ook deze kosten rekenen wij één keer per jaar met u af.
Uitleg verschillende soorten servicekosten
Voor 1 juli 2025 ontvangt u de afrekening servicekosten. In de brief over de huurverhoging vindt u uw nieuwe voorschot(ten).
Dit zijn kosten die Dunavie voorschiet, waar u een maandelijks voorschot voor betaalt. Na afloop van het jaar tellen we de gemaakte kosten én de voorschotten, waarna we een afrekening maken. Als er geld over is betalen we het verschil aan u terug. Als de kosten hoger zijn dan het totale voorschot, betaalt u bij.
U betaalt op deze manier de werkelijke kosten over het jaar. Bijvoorbeeld de kosten van algemene elektra. Ieder jaar ontvangt u een afrekening servicekosten over het afgelopen jaar vóór 1 juli.
Deze kosten betaalt Dunavie; u betaalt hier een maandelijkse vaste bijdage voor. Een voorbeeld hiervan is de glasverzekering. Na afloop van het jaar tellen we de kosten op. Dat doen we ook met de bijdragen die wij van u ontvingen. Is het verschil tussen beide in redelijke verhouding dan blijft de bijdrage voor volgend jaar gelijk. Zo niet passen we dit met ingang van 1 juli aan. Wij zijn verplicht deze redelijke verhouding inzichtelijk te maken. Deze kosten rekenen we niet af, maar hier betaalt u vooraf al voor.
Met een serviceabonement voeren wij gratis kleine reparaties uit. Zonder dit abonnement doet u dat zelf. Heeft u een serviceabonnement dan repareren wij bijvoorbeeld de lekkende kraan.
Een abonnement kost € 5,30 per maand (prijspeil 2024). Dit betaalt u samen met de maandelijkse huur.
Veelgestelde vragen
U ontvangt de afrekening servicekosten per e-mail vóór 1 juli 2025.
Hoe kan ik bijbetalen?
Moet u een bedrag betalen? Dit kan eenvoudig met de knop ‘betalen’ in de e-mail. Is uw e-mailadres niet bekend bij ons, dan ontvangt u een brief. Hierin staat een QR-code, die u scant om te betalen.
Ik heb teveel betaald, wat nu?
Wij maken het te veel betaalde bedrag binnen 3 weken na ontvangst van de brief aan u over.
Ik heb blokverwarming, waar vind ik die?
Met de knop ‘bijlage’ ziet u de specificatie van Techem. Deze specificatie staat al verwerkt in de afrekening.
Hoe bepaalt Dunavie het voorschotbedrag?
Het voorschotbedrag bepalen wij aan de hand van het verbruik van vorig jaar, samen met de kosten die wij verwachten in het jaar daarop.
Als u moet bijbetalen, verhogen wij het voorschotbedrag. Hierdoor past deze weer bij het verbruik van het volgende jaar.
Kan ik mijn voorschotbedrag van de servicekosten zelf bijstellen?
U kunt alleen het voorschotbedrag van de stookkosten zelf aanpassen. Geef dit per e-mail door aan
De overige voorschotbedragen kunt u niet zelf bijstellen.
Ik betaal dit jaar meer voor mijn blokverwarming, hoe kan dat?
Een mogelijke reden is dat u vorig jaar een tegemoetkoming van de overheid kreeg op de afrekening van uw blokverwarming. Dit jaar is dat niet het geval. Hierdoor kan het bedrag op de afrekening hoger zijn.
Vragen?
Stel uw vraag over de afrekening door contact met ons op te nemen via onze